Türk ve İslam Sanatları Doktora Programı

Sorularınız herhangi bir ücret alınmadan, doğrudan ilgili kuruma yönlendirilecektir Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi

Iteği göndermek için Gizlilik politikasını kabul etmelisiniz

Hakkında yorumlar Türk ve İslam Sanatları Doktora Programı - Kurumda - Maltepe - İstanbul

  • Program tanımları
    TÜRK ve İSLAM SANATLARI DOKTORA PROGRAMI

    DERS İÇERİKLERİ


    GÜZ DÖNEMİ


    SANAT TARİHİNDE KORUMA VE ONARIM

    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik: Sanat Tarihi bütünlüğü içerisinde korumanın önemi , koruma ile ilgili ilke kararları ve yapılan uygulamalar anlatılmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri: Yarıyıl içi ödev değerlendirmesi / Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    CANTAY, Gönül, Koruma Kurulları Müze İlişkisi I, 4. Müzecilik Semineri, (16-18 Eylül 1998, İstanbul)
    CANTAY, Gönül, Müzeciliğimiz ve Eğitimi, 1. Müzecilik Sempozyumu Bildirileri,
    İstanbul 1994 Dersi Veren: Prof. Dr. Gönül CANTAY

    TÜRK SANATINDA İKONOGRAFİ ARAŞTIRMALARI
    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik: Türk Sanatı’nın çeşitli alanlarıyla ilgili ikonografik çalışmalar teorik ve uygulamalı olarak gerçekleştirilmektedir.
    Değerlendirme Yöntemleri: Yarıyıl sonu ödev değerlendirmesi / Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar Güner Anal’a Armağan, Ankara 1993
    PANOFSKY, Erwin, İkonografi ve Ikonoloji, Rönesans Sanatının İncelenmesine Giriş, (Çev.Engin Akyürek), Afa Yay., İstanbul 1995
    ESİN, Emel, Orta Asya’dan Osmanlıya Türk Sanatında İkonografik Motifler, Kabalcı Yay., İstanbul 2004.
    HARTNER, W., “The Pseudoplanetary Nodes of the Moon’s arbit in Hinch and
    Islamic Iconographies”, Ars Islamıca, C.V., Michican 1938
    MÜLAYİM, S., Değişim Tanıkları- Ortaçağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, İstanbul 1999
    Dersi Veren: Prof. Dr.Yaşar ÇORUHLU

    TÜRK KİTAP SANATLARI VE TEKNİKLERİ
    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi, 10 AKTS

    Amaç / İçerik : Türk Kitap Sanatı (hat, tezhip, minyatür, cilt) dönem üslupları ve
    uygulanan teknikler işlenmektedir.
    Değerlendirme Yöntemleri : Yarıyıl sonu ödev değerlendirmesi / Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    TANINDI, Zeren, “Osmanlı Sanatında Cil”, Osmanlı, 11.Yeni Türkiye Yayınları,
    Ankara 1999
    TANINDI, Zeren, “Türk Cilt Sanatı” , Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara
    1993
    DERMAN, M.Uğur, Türk Sanatında Ebrû, İstanbul 1977
    MAHİR, Banu, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul, 2005.
    Dersi Veren: Prof. Dr. Banu MAHİR

    ANADOLU SELÇUKLU DÖNEMİ MİMARİSİNDE YAPI FAALİYETLERİNİN ORGANİZASYONU
    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik : 13. yüzyıl Anadolu Selçuklu üslubu, tarihi belgeler (kitabe, vakfiye,
    taşçı işaretleri) kapsamında ele alınmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri : Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da İlk Türk Mimarisi, Ankara 1991
    ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 2003
    KUBAN, Doğan, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul 2002
    KURAN, Aptullah, Anadolu Medreseleri, Ankara 1969
    ÖĞEL, Semra, Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul 1986
    ÖĞEL, Semra, Anadolu’nun Selçuklu Çehresi, İstanbul 1994
    ÖNEY, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1978
    SÖNMEZ, Zeki, Başlangıcından XVI.Yüzyıla Kadar Anadolu Türk İslam Mimarisinde
    Sanatçılar, Ankara 1989
    Dersi Veren : Prof. Dr. Zeki SÖNMEZ

    ORTAÇAĞDA TÜRK-İTALYAN SİYASET, SANAT VE MİMARLIK İLİŞKİLERİ
    4 Saat/Hafta, T4, 4 Kredi, 10 AKTS

    Amaç/İçerik: Bizans döneminden beri uluslararası ticaret ve deniz taşımacılığı
    alanında Akdeniz’de rakipsiz olan İtalyanlar, Ortaçağ Anadolusu’nda Selçuklularla da
    yoğun ticari ilişkiler kurmuşlardır. Dersin konusunu, 1206’da Anadolu Selçuklu Sultanı
    ile Venedikliler arasında yapılan ilk ticaret antlaşması ile başlayan Türk-İtalyan siyasî
    ilişkileri çerçevesinde sanatın şekillenmesinin incelenmesi oluşturmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri: Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar:
    ASLANAPA, Oktay, Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul 1987.
    SÖNMEZ, Zeki, Türk-İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkileri, İstanbul 2006.
    SÖNMEZ, Zeki, “Türk Sanatında İtalyan Ressamlar ve Etkileri”, Aslanapa Armağanı,
    İstanbul 1996, s. 239-252.
    SÖNMEZ, Zeki, “Son Dönem Osmanlı Mimarlığında Yabancı Sanatçı Sorunu ve
    İtalyan Asıllı Sanatçılar”, Celal Esad Arseven Anısına Sanat Tarihi Semineri, İstanbul
    2000, s. 309
    Dersi Veren: Prof. Dr. Zeki SÖNMEZ

    SANAT TARİHİNDE KORUMA VE ONARIM
    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik: Sanat Tarihi bütünlüğü içerisinde korumanın önemi , koruma ile ilgili
    ilke kararları ve yapılan uygulamalar anlatılmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri : Yarıyıl Sonu Ödev Değerlendirmesi / Yazılı Sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    CANTAY, Gönül, Koruma Kurulları Müze İlişkisi I, 4. Müzecilik Semineri, (16-18 Eylül
    1998, İstanbul)
    CANTAY, Gönül, Müzeciliğimiz ve Eğitimi, 1. Müzecilik Sempozyumu Bildirileri,
    İstanbul 1994
    Dersi Veren : Prof. Dr.Gönül CANTAY

    TÜRK KİTAP SANATLARI ve TEKNİKLERİ
    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik Türk Kitap Sanatı (hat, tezhip, minyatür, cilt) dönem üslupları ve
    uygulanan teknikler işlenmektedir.
    Değerlendirme Yöntemleri : Yarıyıl sonu ödev değerlendirmesi/Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    TANINDI, Zeren, “Osmanlı Sanatında Tezhip”, Osmanlı, Cilt 11, Yeni Türkiye
    Yayınları, Ankara 1999
    TANINDI, Zeren, “Türk Tezhip Sanatı” Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara
    1993.
    MAHİR, Banu, Osmanlı Minyatür Sanatı, İstanbul, 2005.
    Dersi Veren : Prof. Dr. Banu MAHİR

    OSMANLI DÖNEMİ MİMARİSİNDE YAPI FAALİYETLERİNİN ORGANİZASYONU

    4 Saat/Hafta, T 4, 4 Kredi , 10 AKTS

    Amaç / İçerik: Osmanlı mimarisi, tarihi belgeler (kitabe, vakfiye, taşçı işaretleri)
    kapsamında ele alınmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri : Yarıyıl içi yazılı sınav / Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar :
    ASLANAPA, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986
    ALTINAY, A.Refik, Türk Mimarları (Yay.Haz.Z.Sönmez), İstanbul 1977
    AYVANSARAYİ, Hüseyin Od, Hadikat’ül-Cevami (Yay.Haz.N.Galitekin), İstanbul
    2001
    SÖNMEZ, Zeki, Mimar Sinan İle İlgili Tarihi Yazmalar Belgeler, İstanbul 1988
    SÖNMEZ, Zeki, Başlangıcından XVI.Yüzyıla Kadar AnadoluTürk-İslam Mimarisinde
    Sanatçılar, Ankara 1989
    UZUNÇARŞILI, İ. Hakkı, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, Anakara 1984
    Dersi Veren : Prof. Dr. Zeki SÖNMEZ

    ORTA VE İÇ ASYA’DA TÜRK RESİM SANATI
    4 Saat/Hafta, T4, 4 Kredi, 10 AKTS

    Amaç/İçerik:Türk Resim Sanatı’nın Orta ve İç Asya’da yayılım alanları, Proto-Turk,
    Hun, Göktürk, Uygur dönemine ait kaya, duvar ve kitap resimleri ele alınmaktadır.
    Değerlendirme Yöntemleri: Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar:
    ANONİM, Along The Ancient Silk Routes Central asian Art From The West Berlin
    State Museums, New York 1982.
    BUSSAGLI, M., Central Asian Painting From Afghanistan to Sınkıang, Geneva 1979.
    ÇORUHLU, Y., Erken Devir Türk Sanatı, Kabalcı Yay., İstanbul 2007.
    ESİN, E., “Türk Budist Resim Sanatının Tarihçesi”, I. Milletlerarası Türkoloji Kongresi,
    (İstanbul 15-20 Ekim 1973) Tebliğler 3, Türk Sanatı Tarihi, İstanbul 1979, s. 696-758.
    ESİN, E., “Burkan ve Mani Dinleri Çevresinde Türk sanatı ( Doğu Türkistan ve Kansu’
    da )”, Türk Kültürü El Kitabı, İslamiyetten Önceki Türk sanatı Hakkında Araştırmalar,
    C. II, Kıs. 1 a, İstanbul 1972, s. 311-416.
    Dersi Veren: Prof. Dr. Yaşar Çoruhlu

    OSMANLI VE CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE TÜRK-İTALYAN SİYASET, SANAT VE MİMARLIK İLİŞKİLERİ
    4 Saat/Hafta, T4, 4 Kredi, 10 AKTS

    Amaç/İçerik: İtalyanların güçlü diplomasi geleneği, ticari becerileri zaman zaman
    ortaya çıkan siyasal çatışma ve gerginliklere rağmen Osmanlı Dönemi’nde de
    artarak devam etmiştir. Bu dersin konusunu Fatih döneminden başlayarak 18. yüzyıl
    sonlarına kadar devam eden Türk – İtalyan sanat ve siyaset ilişkileri
    oluşturmaktadır.Ayrıca izleyen Cumhuriyet dönemi mimarisinin şekillenmesinde rol
    oynayan mimarlar ve sanat ilişkilerinin en önemli boyutunu oluşturan ressamlar
    kimlikleri ve eserleriyle değerlendirilecektir.
    Değerlendirme Yöntemleri: Yazılı sınav
    Önerilen Kaynaklar:
    GERMANER, Semra-Zeynep İNANKUR, Oryantalistlerin İstanbulu, İstanbul 2002.
    SÖNMEZ, Zeki, Türk-İtalyan Siyaset ve Sanat İlişkileri, İstanbul 2006.
    SÖNMEZ, Zeki, “Türk Sanatında İtalyan Ressamlar ve Etkileri”, Aslanapa Armağanı,
    İstanbul 1996, s. 239-252.
    SÖNMEZ, Zeki, “Son Dönem Osmanlı Mimarlığında Yabancı Sanatçı Sorunu ve
    İtalyan Asıllı Sanatçılar”, Celal Esad Arseven Anısına Sanat Tarihi Semineri, İstanbul
    2000, s. 309.
    Dersi Veren: Prof. Dr. Zeki SÖNMEZ

Sanat tarihi ile ilgili diğer programlar

Bu site çerezleri kullanmaktadır.
Devam etmek istiyorsanız, yelken, kabul eder.
Daha fazlası  |